Audi S1 i S1 Sportback – powrót legendy?

Model Audi S1 zapisał się wielkimi literami w historii motoryzacji. Do dziś trwa legenda związana z jego wyjątkowym napędem quattro, który przyczynił się do osiągnięcia najwyższych osiągnięć w rajdach samochodowych. Obecnie Audi prezentuje światu nową odsłonę modelu Audi S1. Czy poza nazwą oba te modele łączy coś szczególnego?

Historia legendy Audi S1 sięga lat osiemdziesiątych, gdy zdobył sobie on reputację niekwestionowanego lidera w rajdowych mistrzostwach świata. Wówczas Audi S1 było symbolem dominacji marki Audi na arenie rajdowej. Teraz, po latach, nazwa ta powraca do świadomości motoryzacyjnej. Modele Audi S1 i S1 Sportback stanowią nowe propozycje sportowych aut w kompaktowej serii A1, jednocześnie uzupełniając paletę modeli Audi typu S.


Nowe Audi S1 wyróżniają się jako pojazdy sportowe, charakteryzujące się doskonałymi osiągami, natychmiastowymi reakcjami oraz stałym napędem na cztery koła quattro. Bez względu na warunki drogowe, system quattro niezawodnie przenosi pełną moc napędu bezpośrednio na nawierzchnię – to stwierdza prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Napęd quattro zdobył już sobie wielu zwolenników, a teraz, dzięki jego zastosowaniu w tym konkretnym segmencie pojazdów, możemy być pewni, że ich liczba znacząco wzrośnie” – dodaje prof. dr Hackenberg.


Nowe Audi S1 jest napędzane przez silnik 2.0 TFSI o wysokiej wydajności. Ten czterocylindrowy silnik benzynowy, wyposażony w turbosprężarkę, generuje imponującą moc 170 kW (231 KM) oraz moment obrotowy wynoszący 370 Nm. Dwulitrowa jednostka napędowa umożliwia przyspieszenie modeli Audi S1 i S1 Sportback od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,8 lub 5,9 sekundy. Maksymalna prędkość pojazdu to imponujące 250 km/h.

Charakterystyczne dla silnika TFSI jest także jego sportowe, głębokie brzmienie. Pomimo wysokich osiągów, spalanie tego silnika pozostaje w granicach umiarkowanych, wynosząc zaledwie 7 lub 7,1 litra paliwa na 100 km (co odpowiada 162 lub 166 g CO2 na km).

Nowe Audi S1, jak każdy model z rodziny Audi typu S, wyposażone jest w stały napęd na cztery koła quattro. Centralnym elementem układu quattro jest wielopłytkowe sprzęgło zlokalizowane przy tylnej osi. Dzięki precyzyjnemu sterowaniu komputerowemu, to sprzęgło działa dynamicznie, wpływając znacząco na charakterystykę układu jezdnego. Elektroniczna blokada sprzęgła, z ulepszonym, selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, stanowi jedną z funkcji systemu stabilizacji toru jazdy ESC.

Warto zaznaczyć, że system quattro posiada dwustopniową możliwość dezaktywacji i uzupełnia pracę wielopłytkowego sprzęgła poprzez delikatne hamowanie kół zlokalizowanych po wewnętrznej stronie zakrętu. Współpraca obu tych systemów sprawia, że pojazd charakteryzuje się niezwykłą zwrotnością, stabilnością oraz reakcją o precyzyjnej dynamice.

Nowe Audi S1 poddane zostało gruntownej przebudowie zarówno pod względem podwozia, jak i elektromechanicznego układu kierowniczego, celem dostarczenia jeszcze bardziej zaawansowanych osiągów. Modyfikacje obejmują zastosowanie zmodyfikowanych łożysk przegubów w przednim zawieszeniu, co zwiększa spontaniczną reakcję pojazdu podczas manewrów skrętu. W tylnej części pojazdu, tradycyjną konstrukcję czterowahaczową zastąpiono osią z wahaczami zespolonymi, co jest charakterystyczne dla modeli A1. Ta sportowa i sztywna konstrukcja przyczynia się do poprawy ogólnej dynamiki pojazdu.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oferuje kilka opcji dostosowywania pracy silnika, automatycznej klimatyzacji oraz fabrycznie montowanych adaptacyjnych amortyzatorów. To umożliwia kierowcy dostosowanie charakterystyki pojazdu do swoich preferencji, co wpływa na komfort jazdy oraz osiągi, zwiększając elastyczność użytkowania.

Nowe Audi S1 wyposażono w powiększoną pompę hamulcową oraz imponująco duże tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm z przodu, co gwarantuje doskonałe właściwości hamowania. Na życzenie, czerwone zaciski hamulcowe kół przednich są ozdobione emblematem „S1”. Obydwa modele opuszczają fabrykę na kołach o średnicy 17 cali, z oponami o rozmiarze 215/40 R17. Alternatywnie dostępne są 18-calowe obręcze z oponami 225/35 R18.

Pod względem nadwozia, Audi S1 i S1 Sportback prezentują się jako flagowe modele serii A1. Nowo zainstalowane reflektory ksenonowe Xenon plus oraz diodowe światła tylne z nową, poziomą stylizacją nadają im wyjątkowy charakter. Wzmacnia to również efektowność detali, takich jak przednie i tylne zderzaki, progi i układ wydechowy. Nowe kolory lakieru, w liczbie czterech, poszerzają dostępną paletę. Dodatkowo, opcjonalny zewnętrzny pakiet stylistyczny quattro, obejmujący między innymi spojler dachowy, nadaje pojazdom jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.

Wnętrza obu kompaktowych, sportowych modeli utrzymane są w ciemnych tonacjach, z dominującą czerńią. Czarne są również wewnętrzne wyloty wentylacji, a zegary posiadają charakterystyczne, ciemnoszare podziały typowe dla modeli S. Nakładki na pedałach zostały wykonane ze szczotkowanej stali szlachetnej. Opcjonalnie dostępne są siedzenia sportowe S z zintegrowanymi zagłówkami, alternatywą dla fabrycznie montowanych sportowych foteli. Dodatkowo, wybierając pakiet stylistyczny „wnętrze quattro” na życzenie, pojazd zyskuje wyraziste kolorowe akcenty.

Nowe Audi S1 i S1 Sportback mają planowaną premierę w salonach sprzedaży w drugim kwartale 2014 roku. Standardowe wyposażenie oferuje bogate funkcje, które można dodatkowo wzbogacić o nowoczesne opcje, takie jak komfortowy kluczyk, nawigacja MMI Navigation plus z wysuwanym kolorowym monitorem czy system dźwiękowy Bose Surround Sound System.

Dzięki systemowi Audi connect z telefonem pokładowym, oba modele zapewniają dostęp do internetu. Pasażerowie mogą korzystać z internetu poprzez punkt dostępowy Hotspot (WLAN), co umożliwia swobodne surfowanie i przesyłanie wiadomości za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Dodatkowo kierowca może korzystać z dostosowanych do swoich potrzeb usług online Audi connect bezpośrednio w pojeździe.

Informacje pochodzą z materiałów prasowych Audi.