Opony bezdętkowe w rowerze – co to jest? Kiedy i czy warto używać?

Opony bezdętkowe w rowerach to innowacyjne rozwiązanie, które zyskuje na popularności wśród rowerzystów szosowych, górskich oraz miłośników jazdy na crossie. Takie opony charakteryzują się brakiem tradycyjnej dętki, co znacznie redukuje ryzyko przebicia i umożliwia jazdę przy niższym ciśnieniu. Czy warto ich używać i kiedy na nie postawić?

Czym jest i jak działa opona bezdętkowa w rowerze?

Opona bezdętkowa w rowerze to nowoczesna konstrukcja opony, która eliminuje potrzebę stosowania tradycyjnej dętki. 

  • Opony bezdętkowe mają wzmocnioną konstrukcję bocznych ścianek, które są hermetyczne i zaprojektowane tak, aby ściśle przylegały do obręczy kół.
  • Aby stworzyć szczelny system, obręcz kół musi być przystosowana do opon bezdętkowych lub odpowiednio uszczelniona. 
  • Opony bezdętkowe pozwalają na jazdę przy niższym ciśnieniu w porównaniu do opon z dętkami.
  • Brak dętki redukuje ryzyko wystąpienia klasycznego przebicia.
  • Opony bezdętkowe często są lżejsze od tradycyjnych opon dętkowych, co może przyczynić się do poprawy ogólnej wydajności roweru.

Choć opony te oferują wiele zalet, wymagają one także odpowiedniego montażu i utrzymania. 

Co daja opony bezdętkowe?

Opony bezdętkowe oferują szereg korzyści dla rowerzystów, zarówno w jeździe rekreacyjnej, jak i w bardziej zaawansowanym użytkowaniu:

  1. Mniejsze ryzyko przebicia.
  2. Możliwość jazdy na niższym ciśnieniu.
  3. Lepsza przyczepność do podłoża i kontrola.
  4. Zwiększony komfort jazdy:
  5. Opony te często są lżejsze od tradycyjnych opon dętkowych, co może przyczynić się do zmniejszenia ogólnej wagi roweru.

Czy warto przejsc na tubeless?

Przejście na opony bezdętkowe (tubeless) może być korzystne dla wielu rowerzystów, szczególnie tych, którzy regularnie napotykają trudne warunki terenowe lub szukają większego komfortu i przyczepności podczas jazdy. Opony tubeless znacząco zmniejszają ryzyko przebicia i pozwalają na jazdę przy niższym ciśnieniu, co przekłada się na lepszą przyczepność i komfort. Są również lżejsze, co może przyczynić się do zwiększenia wydajności roweru. Jednak warto pamiętać, że wymagają one specjalnych obręczy i regularnego utrzymania, w tym odnawiania płynu uszczelniającego. Decyzja o przejściu na system bezdętkowy powinna być więc podjęta po rozważeniu tych czynników oraz osobistych preferencji i potrzeb.

Wady opon tubeless

Choć opony bezdętkowe (tubeless) mają wiele zalet, posiadają również kilka wad, które warto rozważyć przed ich wyborem:

  • Początkowe koszty: Przejście na system tubeless często wymaga inwestycji w kompatybilne obręcze i opony, co może być kosztowne.
  • Instalacja opon tubeless może być bardziej skomplikowana niż tradycyjnych opon z dętkami. 
  • Opony tubeless wymagają regularnego uzupełniania płynu uszczelniającego, który może wysychać lub tracić swoje właściwości w czasie.
  • Mimo że płyn uszczelniający skutecznie radzi sobie z małymi przebiciami, w przypadku większych uszkodzeń może nie być wystarczający.
  • Waga: Chociaż same opony tubeless są często lżejsze, to dodatkowy płyn uszczelniający może nieznacznie zwiększyć całkowitą wagę koła.

Dla niektórych rowerzystów korzyści przeważają nad potencjalnymi problemami, dla innych tradycyjne opony z dętkami mogą być bardziej praktycznym wyborem.

Sprzęt i akcesoria do systemów bezdętkowych

Oto lista niezbędnych elementów:

  1. Kompatybilne obręcze i opony: Obręcze powinny mieć odpowiedni profil, umożliwiający szczelne dopasowanie opony.
  2. Płyn uszczelniający: Jest to kluczowy element systemu bezdętkowego.
  3. Taśma uszczelniająca: Używana do uszczelnienia obręczy, zapewniając szczelność całego systemu. 
  4. Zestaw do montażu opon: Obejmuje dźwignie do opon i ewentualnie specjalne narzędzia do ustawiania opony na obręczy. 
  5. Kompresor lub pompka z funkcją boost: Ze względu na potrzebę szybkiego i mocnego napompowania opony, aby prawidłowo usadzić ją na obręczy, przydatny może być kompresor lub specjalna pompka ręczna z funkcją szybkiego wypuszczenia powietrza.
  6. Zestaw naprawczy do opon tubeless: Na wypadek większych przebić.

Posiadanie tych elementów zapewnia, że będziesz mógł w pełni korzystać z zalet systemu bezdętkowego, a także szybko zareagować w przypadku wystąpienia problemów czy przebić.

Jak założyć opony bezdętkowe?

Zakładanie opon bezdętkowych (tubeless) wymaga kilku kroków i odpowiedniego przygotowania.

  • Upewnij się, że obręcz jest czysta i sucha. Następnie owiń taśmą uszczelniającą, starannie przyklejając ją do wewnętrznej strony obręczy, aby zapewnić szczelność.
  • Nałóż jedną stronę opony na obręcz. Może to wymagać użycia dźwigni do opon, ale uważaj, aby nie uszkodzić obręczy ani opony.
  • Przed nałożeniem drugiej strony opony, wlej zalecaną ilość płynu uszczelniającego do wnętrza opony. Płyn ten jest niezbędny do uszczelnienia opony i automatycznego łatania drobnych przebić.
  • Delikatnie nałóż drugą stronę opony na obręcz. Upewnij się, że opona jest równomiernie rozmieszczona na obręczy.
  • Użyj kompresora lub pompki z funkcją boost do szybkiego napompowania opony.
  • Po napompowaniu opony sprawdź, czy nie ma wycieków powietrza. W razie potrzeby dokręć oponę i ewentualnie dodaj więcej powietrza.
  • Obróć i potrząśnij kołem, aby płyn uszczelniający równomiernie rozłożył się po wewnętrznej stronie opony.

Pamiętaj, że montaż opon bezdętkowych może wymagać pewnej praktyki i siły.

Czy opony Bezdetkowe są lepsze? Czy warto je mieć?

Opony bezdętkowe mają pewne zalety, takie jak mniejsze ryzyko przebicia i możliwość jazdy przy niższym ciśnieniu, co poprawia przyczepność w trudnym terenie. Jednak nie są one zawsze lepszym wyborem dla każdego kierowcy. Warto je rozważyć, jeśli jeździsz w terenie off-road lub często masz do czynienia z przebiciami, ale dla typowej jazdy po drogach publicznych opony z dętkami nadal są odpowiednie i popularne. Ostatecznie wybór zależy od twoich potrzeb i stylu jazdy.